Selasa, 8 Januari 2013

Rosli Si Pengukir Ukiran Kayu

Rosli si pengukir ukiran kayu

Oleh: Wartawan Sinar Harian

CHENOR - Bermula dengan ukiran kayu sebuah congkak dan dibeli seorang teman dengan harga RM300 akhirnya membawa kejayaan kepada seorang anak kampung dalam bidang perusahaan ukiran kayu yang diceburi sejak 10 tahun lalu.

Bapa kepada dua anak itu, Mohd Rosli Abdul Rahman, 37, tidak menyangka, ukiran tangan congkak yang dihasilkan hanya sekadar suka-suka rupanya boleh mendatangkan hasil dan menjadi permulaan untuk dia bergelar pengusaha ukiran kayu sebagai pekerjaan tetap.

Menurutnya, setapak demi setapak dilangkahi bagi memenuhi permintaan pelanggan dengan mengutamakan kualiti ukiran agar nampak ‘hidup’ dan unik.

“Saya amat meminati seni ukir ini dan dalam menyiapkan sesuatu tempahan, saya menghasilkannya dengan sepenuh jiwa biarpun terpaksa bersengkang mata dan bekerja sendirian.

"Saya tidak mempunyai pembantu kerana belum ada mereka yang sesuai dan mahir ditemui," katanya.

Menurut Mohd Rosli, selain ukiran kayu untuk barang perhiasan, dia juga membuat ukiran dinding rumah dan barangan kegunaan harian seperti kukur kelapa.

“Harga mengikut jenis kayu dan kesukaran bentuk ukiran tetapi semuanya mengikut kehendak pelanggan,” katanya kepada Sinar Harian.

Mohd Rosli berkata, bantuan sebanyak RM10,000 diterima daripada Risda untuk peralatan dan kelengkapan bengkel perusahaan yang dibina bersebelahan rumahnya di Kampung Sekara dekat sini.

Menurutnya, sesuatu ukiran kayu yang menggunakan pemahat sepenuhnya itu mampu disiapkan dalam kurang seminggu bergantung kepada bentuk ukiran dan saiz.

“Jika dibuat daripada kayu jenis merbau dan cengal, ukiran itu mampu bertahan lebih 100 tahun," katanya.

Katanya, produk yang dihasilkan itu mempunyai nilai tersendiri dan sudah dipelbagaikan dengan konsep moden tanpa meninggalkan seni klasik.

Sumber Artikel: http://www.sinarharian.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan