Rabu, 9 Januari 2013

Populariti Ukiran Kayu

Oleh NURUL IZZA ROSLY
izza.rosly@kosmo.com.my



KEPALA bekas permainan congkak dengan ukiran unik.



TAK lapuk dek hujan, tak lekang dek panas. Itu perumpamaan yang paling tepat apabila kita bercakap mengenai seni ukiran kayu.

Jika pada zaman dahulu seni ukiran kayu hanya menghiasi rumah-rumah di kampung dan istana, hari ini senarionya berbeza apabila ia semakin mendapat sambutan dalam kalangan penduduk di bandar dan luar negara.

Masyarakat kini lebih suka memilih kelengkapan rumah yang dihasilkan daripada kayu yang diukir, malah ada yang mengambil keputusan membina rumah yang diperbuat daripada kayu walaupun hidup di bandar, dikelilingi hutan batu.

Perubahan selera masyarakat kini terhadap seni ukiran kayu menjadikan seni itu semakin mendapat tempat di pasaran.

Pelbagai jenis kayu digunakan untuk menghasilkan seni ukiran kayu yang berkualiti tinggi.

Antaranya merbau, jati, jelutong, cengal dan banyak lagi. Kebanyakan reka bentuk sesuatu seni ukiran itu pula dipengaruhi motif alam semula jadi iaitu flora dan fauna.

Seni ukiran kayu bukanlah sekadar unsur hiasan semata-mata dalam pembinaan rumah-rumah tradisional, malah mempunyai fungsi tersendiri. Sebagai contoh hiasan seperti ukiran tebuk digunakan di tempat-tempat pengaliran udara selain menjadi pemisah antara ruang.

Motif-motif ukiran di Malaysia lebih cenderung kepada motif yang berteraskan prinsip keislaman, geometri, tumbuh-tumbuhan dan kaligrafi.

Namun, seiring dengan peredaran zaman dan bagi memenuhi selera moden pelanggan, ramai pengusaha memasukkan elemen moden dalam ukiran mereka tanpa terikat dengan ukiran bermotif tradisional.

Antara hasil karya seni ukir kayu yang mendapat sambutan ramai ialah pintu gerbang, panel dan skrin dinding, sesiku keluang, pintu laman, kepala katil, pagar musang, sisir angin, alat permainan seperti congkak, perabot, katil, kerusi, meja, hiasan rumah dan banyak lagi.

Pulangan lumayan
AZIZUL lebih gemarkan motif kontemporari kerana ia lebih segar.

Menurut seorang pengukir, Azizul Ahmad yang sudah lebih sedekad berkecimpung dalam industri seni ukiran kayu, beliau lebih gemarkan motif kontemporari kerana ia lebih segar.

"Kebanyakan ukiran saya lebih kepada panel skrin dan dinding bermotifkan daun serta helliconia.

"Saya mahu lari daripada konsep tradisional dan mahu mencuba idea baru lain daripada yang lain. Saya inginkan kelainan dalam berkarya kerana motif ukiran tradisional kita sama seperti di Thailand dan Indonesia," katanya yang menyertai Pameran Seni

Ukiran Kayu Dalam Seni Bina sempena Hari Kraf Kebangsaan 2010 yang berlangsung di Kompleks Kraf, Jalan Conlay, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Tambahnya, dengan memberikan nafas baru dalam seni ukiran, ternyata ia mendatangkan pulangan lumayan apabila beliau dapat menembusi pasaran antarabangsa seperti Jepun, United Kingdom dan Perancis.

Ketika melawat ke tapak pameran, antara ukiran kayu yang menarik perhatian ialah dinding janda berhias yang bermotifkan bunga kangkung dan bunga ketumbit yang menghiasi pintu ambang pintu. Ia dilengkapkan dengan panel kerawang dan sisir angin yang bermotifkan bayam paraksi.

Beberapa pintu gerbang turut dipamerkan dengan masing-masing diukir halus dengan motif bunga alamanda dan daun kipas.

Bagi mereka ingin melengkapkan hiasan rumah dengan perhiasan daripada seni ukiran kayu tetapi tidak mahu berbelanja lebih, mungkin hiasan sesiku keluang dan panel dinding atau skrin dinding boleh menjadi pilihan kerana ia tidak terlalu mahal. Harga produk berasaskan kayu boleh bermula dari RM3 sehingga mencecah puluhan ribu ringgit.
ELEMEN tumbuh-tumbuhan moden diserapkan dalam ukiran kayu.

Sementara itu, Pengurus Mega Ukir Craft, Mohd. Abdah Hassan mengakui produk ukiran kayu sememangnya mahal berbanding produk lain kerana kesukaran untuk menghasilkannya.

"Walaupun ia mahal, kita masih memberikan alternatif kepada pelanggan. Jika bajet yang diperuntukkan sederhana, kita cadangkan kepada mereka memilih sampel dan jenis kayu yang murah.

"Harga bagi sesuatu produk ditentukan berdasarkan jenis kayu yang digunakan, reka bentuk serta kesukaran untuk membuatnya. Kebiasaannya sesuatu ukiran yang menggunakan kayu cengal lebih mahal berbanding kayu jelutong yang lebih murah dan ringan," ujarnya.

Beliau yang mendapat pendedahan mengenai seni ukiran melalui Kursus Seni Ukiran Kayu anjuran Kraftangan Malaysia di Temerloh, Pahang memberitahu, seseorang boleh menguasai asas ukiran dalam tempoh enam bulan manakala untuk menjadi pengukir yang mahir ia mengambil masa dua tahun.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my
Hakcipta terpelihara

Tiada ulasan:

Catat Ulasan