Isnin, 24 Februari 2014

Pasaran tinggi barang antik

Che Omar Hamid menunjukkan bekas lilin dan seterika antik yang dijual di Pasar Sehari Kampung Berjaya di Alor Setar, baru-baru ini. – utusan/ Kamal Basir


ALOR SETAR 14 Feb. – Bagi sesetengah barangan, semakin tua usianya maka semakin tinggi harganya dan disebabkan itu tidak hairanlah bahawa peminat barangan antik di negara kita semakin bertambah saban tahun.

Mencari barangan antik tidaklah sukar jika tahu di mana pusat barang-barang tersebut dijual dan bagi peminat barangan antik di sekitar utara tanah air, Pasar Sehari Kampung Berjaya yang beroperasi setiap Jumaat adalah pasar yang ditunggu-tunggu.

Pelbagai barangan antik yang bermula dari harga serendah RM5 dan menjangkau ribuan ringgit boleh dibeli di pasar sehari ini.

Antara barangan antik yang dijual di pasar berkenaan ialah lampu pada tahun 1950-an dan 60-an, seterika lama, keris, pedang, peralatan basikal atau gerek tua, kamera, alat muzik dan aksesori termasuk jam tangan klasik, duit syiling dan sebagainya.

Walaupun kelihatan lama dan ada yang berkarat namun barangan tersebut ternyata masih menjadi tumpuan ramai, malah ada yang dijual sehingga mencecah ribuan ringgit kerana kesukaran untuk mendapatkannya, keunikan serta keaslian barangan tersebut.

Seorang peniaga barangan antik, Che Omar Hamid, 51, berkata, beliau telah berhenti menjadi pegawai kerajaan empat tahun lalu kerana ingin menumpukan perhatian kepada perniagaan barangan antik yang semakin menguntungkan.

“Saya memang berminat dengan barangan antik sejak dari muda lagi kerana bagi saya, semakin lama barangan tersebut semakin banyak kisah yang tersimpan.

“Sepanjang terlibat dengan perniagaan ini, banyak tempat telah saya pergi semata-mata untuk mendapatkan barangan antik yang diidamkan,” katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Pasar Sehari Kampung Berjaya di sini, baru-baru ini.

Menurutnya, peminat barangan antik ini tidak terhad kepada satu kaum sahaja kerana sejak menjadi peniaga barangan antik dia mempunyai ramai kenalan pelbagai kaum yang terdiri daripada peminat barangan antik.

“Ada juga peminat barangan antik yang terdiri daripada mereka yang berpangkat Datuk dan mereka sering meluangkan masa untuk membeli barangan antik di pasar ini.

“Ada juga barangan yang saya tidak jual namun dipamerkan di gerai saya untuk ditatap bersama dengan peminat barangan antik,” ujarnya.

Che Omar memberitahu, dia memulakan perniagaan ini dengan modal pusingan sendiri sebanyak RM10,000 dan tidak pernah mendapatkan pinjaman daripada mana-mana pihak.

“Saya tidak sangka barangan antik ini mempunyai ramai peminat dan sambutan yang diterima begitu hebat.

“Barangan yang saya jual pula adalah barangan asli dan diperoleh daripada pengumpul barangan antik di seluruh negara dan Indonesia,” katanya.

Tambahnya, selain berniaga di Pasar Sehari Kampung Berjaya dia turut berniaga barangan antik itu di pasar sehari sekitar Pendang dan Kangar.


Sumber Artikel Dari: http://www.utusan.com.my
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan