Awang tekun melakukan kerja mengukir barangan tembaga.

Dilema pengusaha tembaga TerengganuTidak keterlaluan dikatakan bahawa industri pembuatan tembaga di negeri ini berada pada tahap kronik dan hampir mati berikutan tiada pewaris muda yang berminat untuk meneruskan legasi yang suatu ketika dahulu meletakkan Terengganu sebagai pengeluar barangan berasaskan tembaga yang cukup dikenali.

Bagi mendapatkan gambaran lebih jelas mengenai situasi itu, Sinar Harian menemui pengusaha tunggal barangan berasaskan tembaga di negeri ini yang juga pemilik Wanisma Craft & Trading, Wan Mahadi Wan Ismail, 44.

Wan Mahadi mengakui, industri pembuatan tembaga kini meniti kepupusan berikutan tiada bekalan profesional dalam pasaran hari ini, di samping sikap ‘menutup’ mata sesetengah pihak untuk terus memajukan industri yang sememangnya cukup tersohor ini kerana ia melambangkan identiti masyarakat Terengganu.

“Kebimbangan ini (industri tembaga yang semakin pupus) telah saya suarakansejak beberapa tahun sebelum ini," kata generasi keenam dalam industri pembuatan tembaga ini.

Kelongsong peluru mahal Wan Mahadi berkata, keadaan bertambah kritikal apabila menghadapi kekurangan bekalan bahan mentah terutamanya bekalan kelongsong peluru yang menjadi keperluan utama kepada industri berkenaan.

“Sejak Kementerian Pertahanan tidak membekalkannya lagi secara terus kepada pengusaha, ramai yang terpaksa menutup perusahaan kerana tidak mampu menanggung kos pembelian yang agak tinggi.

“Justeru, kita berharap Kementerian (Pertahanan) memberi sedikit kuota kepada kami (pengusaha tembaga) kerana sebelum ini kami membeli bahan mentah itu dengan harga kurang RM10 sekilogram mengikut harga subsidi.

“Bagaimanapun, kini setelah ia dihentikan (subsidi), kami terpaksa berunding dengan pembekal bahan sisa itu dengan harga RM15 sekilogram dan ia nyata membebankan hingga ramai pengusaha terpaksa menutup perusahaan masing-masing,” kata bekas pendidik ini.

Sehubungan itu, Wan Mahadi menaruh harapan terhadap kerajaan terutamanya Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan menangani masalah malapnya industri serta penderitaan yang ditanggung pengusaha tembaga dengan menyediakan kembali bahan mentah yang diperlukan itu.

Risau masa depan Awang Ali, 60, turut berkongsi rasa mengenai suramnya industri tembaga di Terengganu yang menjadi sumber rezekinya sejak dahulu.

Pengalaman yang dipungut lebih 30 tahun dalam bidang berkenaan turut meletakkan kepakaran dan kebolehan yang dimiliki Awang berada di kelas tersendiri, terutamanya dari segi ukiran atau bahagian melarik.

“Saya mula terlibat dalam seni pembuatan tembaga ini sejak muda lagi dan saya teruskan hingga sekarang. Walaupun ada kalanya tidak dapat memberi komitmen sepenuhnya berikutan masalah kesihatan dan kudrat yang tidak lagi kuat, namun saya sayangkan kerja ini, industri ini.

“Selagi terdaya saya akan tetap akan meneruskan kerja-kerja ini (pembuatan tembaga) kerana tiada lagi generasi baru yang terlibat dalam bidang yang memerlukan minat dan kesungguhan yang tinggi ini,” katanya ketika ditemui di Wanisma Crafts & Trading.

Sumber Artikel: http://www.sinarharian.com.my