Jumaat, 4 Januari 2013

12 Tahun Membuat Parang

Oleh SAFINA RAMLI
utusankedah@utusan.com.my


Baharom Husin, pembuat parang tradisional di Kampung Bukit Chengal, Mukim Rambai, Pendang, Kedah. - UTUSAN/ismail kamadin

PENDANG 12 Mac - Sebut saja parang atau golok di kawasan utara tanah air terbayang senjata panjang dan tajam yang diperbuat daripada besi.

Senjata seperti parang pada masa dahulu digeruni kerana dengan sekali tetakan sahaja ia boleh membawa maut.

Kini kegunaan parang di dalam masyarakat semakin berkurangan kerana banyak kerja diambil alih oleh mesin.

Bagi pembuat parang secara tradisional, Baharom Husin, 58, kerja-kerja tersebut sudah sebati di dalam hidupnya.

''Bukan mudah untuk menghasilkan sebilah parang kerana ia melalui proses yang berperingkat-peringkat serta memerlukan kesabaran.

''Saya sudah 12 tahun membuat parang ini dan kini anak lelaki saya sudah menunjukkan minat untuk mewarisi kepakaran membuat parang daripada saya,'' katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di Kampung Bukit Chengal, Mukim Rambai, di sini baru-baru ini.

Katanya, kerja membuat parang dimulakan dengan proses melembutkan besi menggunakan kepanasan api kira-kira 100 darjah selcius.

''Besi yang digunakan adalah daripada besi terpakai dan saya membentuk parang dengan menggunakan tukul besi.

''Proses pembentukan parang agak mencabar kerana saya terpaksa bekerja pantas di dalam keadaan panas api yang membahang,'' katanya.

Beliau berkata, terdapat pelbagai jenis parang yang mampu dibuat antaranya seperti golok perak, golok kedah, slundak udang, belati, wali, tumbuk lada dan pisau badik.

Namun katanya, golok perak yang mendapat permintaan tinggi daripada pelanggan kerana ia sesuai digunakan untuk melapah daging.

''Parang jenis lain seperti belati hanya ditempah untuk dijadikan perhiasan oleh pelanggan.

''Tempahan pula datang daripada sekitar negeri ini serta seluruh negara,'' katanya.

Menurutnya, kadang-kadang dia menyertai pameran-pameran yang dianjurkan oleh Kraftangan Cawangan Kedah dan dari situ parang buatan tangannya mula dikenali.

''Saya pernah membuat parang yang ditempah dari seorang pelanggan yang tinggal di Pahang.

''Saya juga terkejut kerana dia sanggup datang ke sini hanya untuk menempah sebilah parang saya," katanya.

Baharom memberitahu, sebilah parang yang panjangnya kira-kira lapan inci dijual pada harga RM80 manakala parang sepanjang 10 inci boleh dijual dengan harga RM100 lengkap dengan sarungnya.

''Saya juga menjual parang yang telah siap di pasar-pasar minggu di sekitar kawasan Pendang dan bagi mereka yang meminatinya boleh terus menempah daripada saya,'' katanya.

Sumber Artikel: http://www.utusan.com.my/
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan