Ahad, 14 April 2013

Keris Warisan Melayu Tak Lapuk Dek Zaman



SENI WARISAN - Abdullah Daud sedang membentuk keris di bangkelnya di Kampung Manan, Bunut Susu. Keris buatannya digunakan sebagai barangan perhiasan dan Abdullah menerima banyak tempahan daripada orang ramai dan kerabat diraja. Foto: Zahari Razak
Oleh Hazelen Liana Kamarudin

PASIR MAS, 16 Okt (Bernama) -- Keris, warisan Melayu yang unik dan istimewa, terus mendapat sambutan daripada penggemar yang menjadikan senjata itu sebagai barang hiasan.

Menurut seorang pembuat keris terkenal di sini, Abdullah Daud, 64, beliau masih lagi menerima banyak tempahan keris daripada orang ramai dari dalam atau luar Kelantan.

Paling istimewa Abdullah pernah membuat keris yang ditempah oleh beberapa kerabat diraja dari beberapa negeri.

"Pelanggan pakcik bukan sahaja orang biasa, tetapi golongan diraja juga ada menempah keris dengan pakcik seperti kerabat diraja Kelantan dan Perlis," katanya kepada Bernama ketika ditemui di rumahnya di Kampung Manan, Bunut Susu di sini.

Abdullah, generasi keempat pembuat keris berkata beliau mula belajar membuat keris ketika berumur 18 tahun.

Pembuatan keris tidak begitu rumit cuma ketelitian dan kehalusan ukiran yang perlu dititikberatkan bagi menjaga kualiti dan nilainya, katanya.



Kerana kerumitan membuatnya, Abdullah hanya mampu menyiapkan dua bilah keris sahaja dalam sebulan.

Abdullah berkata setiap bilah keris mengambil masa selama 15 hari untuk disiapkan dan dijual pada harga sehingga RM2,000.

Katanya untuk membuat ulu dan sarung keris terbaik, beliau menggunakan kayu kemuning yang mempunyai urat kayu yang cantik dan hanya boleh didapati di kawasan pergunungan dan bukit.

Menurutnya, selain kayu kemuning, kayu bongor juga sesuai untuk dibuat ulu dan sarung keris.

Abdullah berkata beliau menggunakan lima jenis besi bagi menghasilkan keris berkualiti tinggi.

Selain keris, beliau turut mengambil tempahan membuat parang, pedang, pisau, kelewang, lembing, kapak dan senjata lain untuk dijadikan cenderamata.

Sumber Artiket :
http://www.bernama.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan