Selasa, 12 November 2013

Sentuhan Parang Omar

Oleh Maznah Mohd. Arsad
utusanjohor@utusan.com.my


Omar Mohamad menunjukkan sebahagian pisau dan parang yang siap untuk dijual ketika ditemubual di Johor Bahru, baru-baru ini. - utusan/Nasirruddin Yazid

JOHOR BAHRU 20 Ogos - Pisau dan parang merupakan salah satu alat yang cukup penting bagi setiap isi rumah kerana ia merupakan pelengkap keperluan dapur.

Menyedari kepentingan kedua-dua alat berkenaan, seorang usawahan, Omar Mohamad, 53, berani menceburi perusahaan itu secara komersial.

Apa yang membanggakan, hasil sentuhannya bukan sekadar mendapat permintaan dan terkenal di negeri ini malah di seluruh negara kerana berjaya menghasilkan pisau dan parang yang kreatif dan bermutu.

Kakitangan Jabatan Kastam itu memberitahu, bagi memenuhi permintaan dan keperluan pelanggan, dia mula menceburi bidang itu secara komersial sejak 2004 dengan menubuhkan Nouvo Craft Enterprise.

Syarikatnya itu kini beroperasi di Kompleks Kraftangan Malaysia cawangan Johor di Jalan Cenderasari.

Menceritakan bagaimana dia boleh melibatkan diri secara langsung dalam perusahaan itu, Omar memberitahu, pada mulanya dia telah menempah sebilah parang daripada seorang pengusaha bagi keperluan berkebun.

"Berdasarkan pengamatan, rupa-rupanya tidaklah sukar untuk membuatnya. Sebelum ini pun saya pernah melihat kaedah membuat mata parang ketika berumur 13 tahun di Kampung Pandan, di sini.

"Maka timbul minat untuk mengusahakannya secara komersial, lagipun ia mendapat permintaan tinggi," katanya semasa ditemui Utusan Malaysia baru-baru ini.

Justeru, pada 2004 dia dan anaknya, Khairil Armizal, 28, mula membeli mesin pemotong kayu, gerudi dan mesin pencanai dengan kos kira-kira 1,000.

Omar berkata, dia membeli mata pisau dan parang yang diperoleh dari Terengganu berikutan kualitinya yang baik.

Menurutnya, bagi mendalami ilmu dan kemahiran membuat kedua-dua alat tersebut, dia kerap diajak oleh rakannya dari Terengganu untuk menyertai Hari Kraftangan yang diadakan setiap tahun di Jalan Conlay, Kuala Lumpur bagi menjual produk yang dihasilkan.

"Pada 2005 saya telah mencuba dengan membawa 48 bilah parang dan pisau siap sarung. Apa yang mengejutkan saya, daripada jumlah itu sebanyak 46 bilah terjual.

"Selepas itu saya menerima banyak maklumat dan pesanan untuk membuat pisau dan parang," katanya.

Omar memberitahu, bagi mengembangkan rangkaian perniagaan, dia telah menjalin kerjasama dengan Kraftangan Malaysia cawangan Johor bagi membolehkannya mengikuti program kraf tangan yang dianjurkan.

Berikutan kejayaannya, dia turut ditawarkan tapak bengkel sedia ada untuk membuat pisau dan parang.

"Bertapak dari situ, saya jadikan bengkel berkenaan bukan sekadar menghasilkan pisau dan parang, malah saya menjalankan penyelidikan dan pembangunan (R&D).

"Kalau zaman datuk nenek kita buat parang menggunakan kaedah tradisional atau manual, tapi saya buat kajian dan penyelidikan dengan menghasilkan peralatan moden bagi menghasilkan barang yang sama.

"Contohnya mesin pencanai, daripada alat itu saya berjaya menghasilkan 15 fungsi dan ia tidak ada dijual di pasaran," katanya.

Omar berkata, dengan kaedah itu ia mempercepatkan kerja iaitu sebilah pisau atau parang boleh disiapkan dalam masa satu hingga tiga jam berbanding kaedah manual sebilah parang mengambil masa antara satu atau dua minggu untuk disiapkan.

Mengenai jenis besi yang digunakan, Omar berkata, lazimnya dia menggunakan besi spring dan besi putih kerana ia lebih baik dan tidak berkarat.

Setakat ini pisau yang paling laris adalah pisau dapur yang berharga antara RM25 hingga RM40 sebilah dan tempahan termasuk dari Kelantan, Selangor, Kedah, Terengganu dan Pahang selain Johor.

"Selain mata pisau dan parang, hulu serta sarung turut memainkan peranan kerana saya memilih kayu bermutu termasuk kayu ciku, duku, cempedak, nangka dan longan kerana coraknya yang cukup menarik serta kukuh.

"Saya turut memilih kayu hutan seperti kemuning, mentigi, penawar hitam, bueh, akasia dan paling mahal adalah kayu surian yang saya pernah menjual pada harga RM600 sebilah kerana seni yang terdapat pada sarung pisau berkenaan," katanya.

Omar berkata, sejak melibatkan diri dalam industri itu, terdapat beberapa pengalaman menarik dialaminya termasuk empat bilah pisau yang terdapat kalimah Allah pada sarungnya.

Orang ramai yang berminat untuk membeli produknya atau berkongsi pengalaman membuat pisau dan parang boleh menghubungi talian 019-7635512 atau 012-7575903.

Sumber Artikel: http://www.utusan.com.my
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan