Selasa, 12 November 2013

Keunggulan Parang Limbang


SARUNG parang bercorak dam daripada tukang parang bernama Kamarul dari Limbang, Sarawak dianggap unik.


BAGI pengumpul parang, kecantikan dan identiti memainkan memainkan peranan besar dalam pemilihan koleksinya.

Bagi seorang peminat dan pengumpul parang, Zaki Ahmad, kecantikan yang dimaksudkan ialah kecantikan tukangannya termasuk pemilihan besi dan kayu serta reka bentuk mata parang.

"Saya percaya keseimbangan elemen ini akan membentuk parang yang cantik," katanya yang menetap di Limbang, Sarawak.

Menurut Zaki, di Sarawak, ada sesetengah parang merupakan hasil tukangan unik dan identiti sesuatu kaum, contohnya parang ilang yang sinonim dengan suku kaum Iban atau parang pakayun bagi suku kaum Murut.

"Tidak dinafikan juga, ada di kalangan peminat yang memilih koleksinya berdasarkan fungsi parang tersebut. Fungsi akan mempengaruhi bentuk mata parang, contohnya parang untuk menebas, selalunya panjang dan nipis.

"Parang untuk memotong daging pula saiznya lebar, tebal dan berat manakala parang untuk menyembelih, selalunya bermata bengkok ke hadapan dengan panjangnya melebihi 31 sentimeter (sm), dan pelbagai lagi mengikut kesesuaian fungsinya," katanya yang mempunyai 20 parang dalam simpanannya.

Selain meminati parang yang berukir, Zaki juga suka mengumpul parang yang unik contohnya parang dam atau parang yang sarungnya diperbuat daripada kayu yang sukar diperolehi.

"Saya memiliki sebilah pisau lapah buatan Pak Wahid dari Seremban, dan satu lagi masih dalam tempahan dari tukang di Johor, selebihnya buatan tukang dari Sarawak, terutama sekitar Limbang, Lawas, Miri dan Sri Aman.

Apa beza antara parang Semenanjung dengan di Sarawak?

"Parang buatan tukang di Limbang saya anggap lebih unik dan kreatif.

"Motif corak sarung parang selalunya berlekuk-lekuk dan berombak-ombak dengan hulunya agak lurus.

"Kebelakangan ini pula, mata parangnya akan dikilat seperti cermin. Satu daripada parang unik buatan Limbang ialah parang dam. Ia mempunyai hulu dan sarung yang dibuat daripada cantuman kayu yang disusun bercorak-corak.

"Difahamkan, pembuatannya agak rumit dan perlukan kemahiran tinggi. Jika tidak, sarung parang akan mudah patah," katanya yang seminggu sekali akan mengeluarkan parang dari sarungnya untuk dibersihkan.


Sumber Artikel: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan