Ahad, 26 Januari 2014

Batik digital Terengganu

Oleh NOOR FAZRINA KAMAL
Gambar MOHD. AZIM ABD. RAHMAN

Erra Fazira menandatangi helaian batik sambil diiringi Pengarah Urusan Desa Murni, Mohd. Suhaimi Embong (kiri) dan Sasaliza Mohd. Sirin (kanan) di majlis pembukaan Butik Desa Murni di Shah Alam, Selangor, baru-baru ini.

TIDAK salah percaturan Desa Murni Batik Sdn. Bhd. (DMBSB) memilih pelakon dan selebriti terkenal Erra Fazira sebagai duta dan jurucakap butik mereka.

Dek kerana itu juga, nama Desa Murni Batik terus meniti dalam kalangan peminat batik sebaris dengan nama-nama besar perusahaan batik yang telah mencipta nama terlebih dahulu.

Terbaru DMBSB telah melancarkan pembukaan butik francais pertamanya di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor.

Pengurus butik, Sasaliza Mohd. Sirin berkata, sambutan yang menggalakkan khususnya dari golongan wanita mendorong pihaknya memilih perniagaan batik.

Tambahan lagi apabila pihak kerajaan mengadakan kempen pemakaian batik seminggu sekali di kalangan kaki tangan awam menjadikan permintaan terhadap batik tidak akan luput.

"Rekaan dan corak batik sentiasa berubah mengikut peredaran masa dan juga permintaan daripada orang ramai.

"Melalui rekaan terkini dan moden, kita dapati pasaran kian meningkat terutama di kalangan wanita yang memilih batik untuk fesyen kurung, kebaya, kurung moden dan terkini gaun labuh atau jubah.

"Walaupun butik ini baru beroperasi sebulan lalu, kami telah mendapat sambutan yang amat baik terutama daripada penduduk sekitar Lembah Klang.

"Uniknya, walaupun kesemua batik dihasilkan di Kuala Terengganu, rekaan, warna dan corak batik direka berdasarkan cita rasa masyarakat bandar yang tinggal di sini," ujar Sasaliza

Beliau mengakui memilih batik kerana mahu mengangkat balik warisan keluarga.

Walaupun bukan lukisan tangan, batik digital memang mempunyai tarikannya yang tersendiri.

Majlis perasmian telah disempurnakan oleh duta DMBSB sendiri, Erra Fazira yang turut melahirkan rasa amat bangga kerana dapat menjadi duta produk tempatan.

Bagi Erra, batik adalah warisan tradisional yang bukan sahaja terkenal di Malaysia malah di persada dunia.

"Saya sendiri bersama pereka fesyen saya menghasilkan pelbagai idea pakaian tradisional dan kasual daripada fabrik batik.

"Saya yakin kerjasama ini mengeratkan silaturrahim. Walaupun saya bukan bertudung, tapi saya telah mula berjinak memakai tudung dan mohon doakan saya memakai tudung secara berkekalan," kata Erra yang telah menjadi duta produk selama dua tahun.

Antara keluaran DMBSB ialah Batik Gangnam Style iaitu rekaan batik lukis melalui teknik canting.

Fabiola Batik Style yang menampilkan corak moden yang digabungkan dengan geometri dan Genovia Batik Style iaitu klasik moden dengan susunan bermotifkan flora dan abstrak.

Sementara Batik KL Style pula mengetengahkan corak abstrak dengan latar belakang kosong.

Selain batik sutera digital, DMBSB juga mengeluarkan helaian untuk kurung, kebaya dan tudung eksklusif Miffa yang menumpukan kepada tudung mudah sarung ke kepala.

"Terdapat juga tudung eksklusif Bawal Miffa yang dihasilkan dengan hiasan batu-batu kilauan yang menambah seri pemakai," katanya


Sumber Artikel Dari: http://www.utusan.com.my
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Empat rekaan baharu batik sutera moden diperkenalkan

Suhaimi Embong dan Erra Fazira (dua dari kiri) menunjukkan rekaan batik sutera terbaharu di Galeri Tudung dan Batik di Kampung Pengadang Baru, Kuala Terengganu, semalam.

KUALA TERENGGANU 26 Jan. - Empat rekaan terbaharu batik sutera bakal menemui penggemar produk tersebut yang kini muncul dengan jenama Fabiola Batik Style, Genovia Batik Style, Batik Gangnam Style dan Batik KL Style.

Kesemua empat produk terbaharu itu yang dicipta dengan kelainan lebih menarik kini mula berada di pasaran dan merupakan produk keluaran syarikat pengeluar dan pengedar batik sutera digital terkenal, Desa Murni Batik Sdn. Bhd. (DMBSB).

Majlis pelancarannya disempurnakan oleh duta DMBSB yang juga artis popular, Erra Fazira di cawangan pameran dan jualan syarikat itu di Galeri Tudung dan Batik di Kampung Pengadang Baru dekat sini hari ini.

Turut hadir, Pengarah Urusan DMBSB, Suhaimi Embong serta Pengurus syarikat berkenaan, Sikh Abdullah Sikh Ahmad.

Menurut Suhaimi, pihaknya menyiapkan rekaan terkini yang bersifat eksklusif, lebih sofistikated bagi memenuhi cita rasa penggemar batik khususnya batik digital yang diminati golongan wanita di luar Terengganu.

"Kesemua produk baharu yang kita hasilkan ini lebih unik, istimewanya adalah ia satu rekaan satu produk. Maknanya, ia direka khas hanya satu produk, tidak akan sama dengan yang lain," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran itu.

Mengulas mengenai empat produk terbaharu itu, katanya, Fabiola Batik Syle menampilkan corak moden dengan rekaan geometri selain garis-garis yang membentuk corak lebih terserlah berlatar belakang polos atau bernada pelangi.

Begitu juga rekaan Genovia Batik Style iaitu corak klasik moden dengan susunan bermotifkan flora dan abstrak yang turut diadunkan corak membentuk titik besar dan kecil dengan latar belakang warna pelangi serta kesan khas yang tampil lebih segar.

Bagi Batik Gangnam Style, jelas Suhaimi, pihaknya masih mengekalkan rekaan bermotifkan kuntuman bunga segar yang nampak seolah-olah hidup dengan latar belakang nada polos putih atau berwarna.

Mengenai Batik KL Style pula, katanya, ia mengetengahkan corak abstrak dengan latar kosong tetapi tampil dengan flora yang terhad susunannya.

"Produk baharu ini dijual pada harga antara RM280 hingga RM380 dan bagi tudung seperti tudung bawal batik dijual RM49 sehelai," katanya.

Beliau berkata, buat masa ini, DMBSB yang kilang operasinya berpangkalan di Kampung Pulau Rusa dekat sini sudah memiliki enam cawangan premis perniagaannya iaitu tiga di Terengganu dan masing-masing sebuah di Kuala Lumpur, Perak dan Kelantan.

Menurut beliau, pihaknya merancang mengembangkan perniagaannya dengan membuka lima lagi cawangan iaitu masing-masing sebuah di Johor Bahru, Kuala Terengganu, Kemaman, Kuala Lumpur dan Shah Alam.
Sumber Artikel Dari: http://www.utusan.com.my
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Keunikan corak berunsur motif etnik



DUNIA batik kini semakin meluas di seluruh dunia dengan sajian pelbagai motif yang khas dan unik. Melengkapkan keunikan itu apabila batik yang dahulu hanya menghiasi kehidupan masyarakat desa, kini telah diterima pakai sebagai antara corak berkelas dunia.
Hakikatnya, apabila berbicara soal batik ia secara tidak langsung membawa minda ke negeri Pantai Timur. Ini kerana sejarah telah membuktikan bahawa Terengganu dan Kelantan adalah pelopor utama kepada batik di negara ini.
Berbeza dengan Sabah, perkembangan batik di negeri ini mungkin agak asing. Ia lebih dikenali sebagai pengeluar barang kraf berasaskan laut dan rotan selain seni pembuatan peralatan muzik tradisional.
"Setiap negeri ada keunikannya sendiri. Begitu juga Sabah yang mempunyai pelbagai motif corak dan ukiran lebih 30 suku kaum.
"Bagi saya apa sahaja dari dasar laut sehingga ke langit di bumi Sabah ini sebenarnya merupakan motif dan kelainan yang patut ditonjolkan dalam memastikan identiti batik dari Sabah terus gemilang," demikian pendapat peribadi pemilik perusahaan Rothman Batik, Rothman A. Buntar.
Berpengalaman selama 32 tahun, Rothman menjelaskan setiap corak dihasilkan oleh penggiat seni ini akan sentiasa berulang dalam beberapa tahun.
Ujar beliau, kebiasaannya reka corak dan motif-motif batik diinspirasikan dari alam semula jadi seperti flora dan fauna yang kemudiannya digabung dengan corak-corak geometri atau abstrak.
"Sebab itu, elemen pelancongan seperti Orang Utan di Sepilok, pulau-pulau dan bencana ombak tsunami selain unsur paku-pakis merupakan trademark dalam setiap batik yang saya hasilkan.
"Kemudian ia digarap dan disesuaikan dengan corak-corak unik Sabah sebagai nilai tambah berbanding batik dari negeri-negeri lain," tegasnya yang mempunyai koleksi 5,000 corak eksklusif sepanjang pembabitannya dalam seni batik.

CORAK Linaubsilad antara corak dari kaum Murut di Sabah boleh diaplikasikan pada rekaan penghasilan batik sebagai identiti Sabah.


Berkelana ke Pantai Timur
Bapa kepada tujuh anak ini mengakui, penglibatannya dalam dunia batik sejak 1981 sebenarnya penuh berliku memandangkan dia tidak mempunyai sebarang kelayakan akademik. Justeru dia belajar berdasarkan pengamatan dan kerajinan sendiri.
Malah, beliau tanpa segan silu mengakui terpaksa membuat sijil dan surat perakuan palsu daripada institusi pengajian tinggi awam (IPTA) bagi membolehkannya memahami selok-belok penghasilan batik secara mendalam.
Tambah Rothman, semuanya bermula apabila permohonan untuk mempelajari seni tersebut ditolak mentah-mentah oleh beberapa perusahaan batik di Kelantan dan Terengganu yang merupakan lubuk kepada industri batik tanah air.
"Minat terhadap batik ini mula timbul apabila saya yang sebelum ini bekerja sebagai mekanik kereta di Greenwood, Gombak melihat keunikan batik di Pasar Seni.
"Kemudian saya berkelana hingga ke dua negeri di Pantai Timur itu untuk memohon bekerja di sana tetapi ditolak. Tindakan itu menyebabkan saya membuat surat palsu dengan menyatakan bahawa saya merupakan pelajar di sebuah IPTA dan ingin melakukan praktikal," ulasnya yang mengagumi karya Khalid Shamsuddin Arshad.
Selama tiga tahun mendalami teknik dan jenis-jenis batik seperti batik blok, canting dan skrin, akhirnya Rothman memberanikan diri membuka mulakan perniagaan nya sendiri.
Rothman memberitahu, batik yang dihasilkan pada awalnya mendapat ulasan dan pandangan negatif ramai penggiat seni kerana lebih menekankan warna jingga berbanding unsur warna lain seperti biru, merah, kuning dan putih.
Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa warna pilihannya itu merupakan satu seni dan sesiapa sahaja ada hak untuk menentukan corak pilihan sendiri.
Kombinasi warna
Kepulangannya ke Sabah pada 1989 bagaikan satu rahmat kepada golongan belia apabila beliau memperluaskan ilmu yang diperoleh secara berterusan dengan percuma. Ini termasuklah kepada pekerja di hampir 18 buah resort dari Tuaran ke Weston, Beaufort.
"Mula-mula, memang dapat cacian dan makian apabila ada pihak yang memerli dengan mengatakan batik ciptaan saya lebih sesuai dijadikan pelapik meja.
"Ia mungkin disebabkan corak dan batik ciptaan saya tidak mempunyai sebarang konsep, namun mereka perlu tahu setiap batik yang saya hasilkan perlu ada elemen-elemen Sabah.
"Hasil kajian dan penyelidikan saya sendiri mendapati masyarakat luar negara seperti di Jepun, Amerika Syarikat dan United Kingdom yang datang ke sini bukan mahu melihat batik etnik sahaja, tetapi keseluruhan yang ada di Sabah diasimilasi di dalam corak tersebut," jelasnya.
Rothman yang pernah memenangi Anugerah Emas pertandingan Myskills 2010 anjuran Jabatan
Pembangunan Keusahawanan, Kementerian Sumber Manusia di Selangor memberitahu, aspek tona warna memainkan peranan penting selain bentuk corak itu sendiri seperti dilakukan oleh penggiat di Kelantan dan Terengganu yang lebih kepada flora dan fauna.
"Apabila kita bermain dengan warna, ia dapat memastikan sesuatu baju atau kain batik dihasilkan sesuai dengan pemakainya.

SETIAP pekerja akan memastikan batik yang dicanting dan diwarnakan bebas daripada sebarang kesilapan dalam aspek teknikal.


"Cara bagi melihat dan menilai hasil batik dilakukan adalah mudah dengan melipat sehingga kecil kain batik yang diperagakan atau dijual peniaga bagi membolehkan kita melihat bahagian tepi dan kanan kain tersebut dari segi corak dihasilkan.
"Ini kerana, bahagian tepi sesuatu kain batik adalah kawasan 'hot spot' setiap corak dihasilkan berbanding di bahagian tengah yang lebih banyak kosong," terangnya yang juga pengumpul barangan antik.
Disanjung orang luar
Berbeza dengan Rothman, seorang lagi penggiat seni batik di Sabah, Mustapa Laba Ibrahim, 50, cukup mengagumi keunikan batik dari negeri di bawah bayu ini.
Beliau yang berasal dari Setiawan, Perak berkata, setiap corak dalam suku kaum di Sabah sebenarnya membawa maksud tersendiri seperti corak yang amat disukainya iaitu Nantuapan dari bangsa Murut.
Beliau memberitahu Nantuapan membawa maksud pertemuan dan motif itu menggambarkan dua lelaki dan dua wanita yang sedang tidur dengan hanya satu bantal atau sedang minum tapai dari tajau secara serentak.
"Begitu juga kaum lain seperti Bajau dari ukiran parang, Brunei melalui tudung saji serta Rungus dari ukiran pakaian dan kraftangannya yang berwarna-warni.
"Antara warna yang lebih banyak ditonjolkan adalah biru dan kuning selain merah yang kemudiannya diadunkan menjadi lebih berkilat," katanya yang menerima purata tempahan sehingga 15,000 unit sebulan.
Mustapa yang merupakan pemegang Ijazah Sarjana Muda dalam jurusan Hiasan Dalaman dari Universiti Teknologi Mara Shah Alam itu, kini mengusahakan perniagaannya dengan nama Batik Sabah.

SETIAP etnik di negeri Sabah mempunyai keistimewaan yang tersendiri mengikut sosio budaya dan daerah.


Ujarnya lagi, penekanan dalam aspek warna terang juga merupakan identiti kerana kebanyakan masyarakat Sabah lebih menyukai warna terang.
"Dahulu ramai yang bercakap-cakap dan membuat persepsi bahawa adakah seni batik terdapat di Sabah? Persoalan ini diajukan lantaran tidak ramai penggiat seni yang serius mengembangkannya.
"Namun tidak dinafikan, lebih ramai peminat dan pengguna batik dari Semenanjung kini mencari kelainan dengan memiliki dan memakai batik Sabah dalam urusan harian sebagai kelainan daripada batik-batik yang ada di Semenanjung," jelasnya yang pernah menjual sepasang kain batik dengan harga lebih RM1,000.


Sumber Artikel Dari: http://kosmo.com.my
Hakcipta terpelihara 

Kain pelangi

Di Malaysia, kain yang mempunyai motif berwarna cerah atau warna muda seperti warna pelangi ini lazimnya digunakan sebagai kain selendang, jarang dibuat baju atau kain.

CARA membuat kain pelangi ini tidak serumit membuat kain limar.


PERNAHKAH anda mendengar tekstil tradisional yang dikenali kain pelangi? Kain ini pernah dipakai oleh kaum wanita Melayu zaman dahulu tetapi telah lenyap setelah tercetusnya Perang Dunia Kedua.
Tekstil ini menggunakan teknik ikat celup seperti kain limar. Bezanya kain pelangi mengikat pada kain kosong yang telah siap, manakala kain limar dibuat dengan mengikat benang pakan sebelum benang itu ditenun. Tujuan teknik mengikat ini adalah untuk menghasilkan corak pada kain.
Di Malaysia, lazimnya kain pelangi digunakan sebagai kain selendang, jarang dibuat baju atau kain. Tetapi di Palembang dan di India, kain ini digunakan lebih meluas.
ANTARA corak yang menghiasi kain pelangi.


Kain pelangi yang dimaksudkan di sini adalah kain yang mempunyai motif-motif yang berwarna cerah atau warna muda seperti warna pelangi. Misalnya, merah jambu, kuning, putih, hijau muda dengan warna latarnya yang gelap contohnya biru tua, hijau tua dan merah tua. Teknik asal membuat kain pelangi, besar kemungkinan datang dari Gujerat, India. Ini kerana di India, masih ada kain ikat-celup seperti kain pelangi yang dibuat secara komesial dan dikenali dengan nama Bandhni maksudnya mengikat dalam bahasa India.
Ikat-celup kain pelangi adalah teknik di dalam kategori tekstil resis. Proses membuat sehelai kain selendang berukuran satu setengah meter memerlukan kain sutera atau kain kapas halus, supaya kain ini senang diserap pewarna. Terlebih dahulu corak dan motif perlu dirancang dan dilukis ke atas kain. Kemudian kain ini dijahit jelujur secara halus mengikut rekaan yang terdapat di kain tersebut. Setiap jahitan ke atas motif ditarik kemas dan diikat mati supaya menghalang perwarna menyerap di bahagian ikatan ini semasa mencelupkan pewarna. Biji saga atau biji kacang hijau boleh juga diikat untuk mendapatkan motif bulatan. Seterusnya kain yang telah diikat, dicelupkan ke dalam pewarna sebagai warna latar. Setelah kering, kain ini akan dibuka kesemua ikatan pada motif dan diperkemaskan. Proses seterusnya mewarnakan motif-motif yang dibuka ikatannya dengan warna yang biasa digunakan seperti warna merah jambu dan kuning atau dibiarkan putih iaitu warna asal kain. Cara mewarna perlu berhati-hati supaya warna itu tidak merebak ke tempat lain. Mewarna kain pelangi ini perlu mempunyai kesabaran dan ketelitian. Jika menggunakan warna asli alam perlulah mematikan warna dengan asam limau. Kain ini juga boleh menggunakan pewarna sintetik. Seterusnya kain pelangi ini dibilas dengan air bersih dan dijemur hingga kering. Kain pelangi ini, kemudiannya digosok dengan seterika panas dan boleh dipakai sebagai selendang.
Pewarna pada zaman dahulu diperoleh daripada alam sekitar dan dibuat daripada rebusan kulit buah-buahan, daun-daun, batang dan akar kayu. Ada juga dicampur dengan kesumba asli dari India. Orang dahulu mewarnakan benang atau kain dengan pewarna asli daripada tumbuh-tumbuhan yang sedia ada di Malaysia. Contohnya akar kayu mengkudu (morinda citrifolia) dan daun engkerbai (psychotria viridiflora) yang dapat menghasilkan variasi warna merah, kunyit warna kuning dan daun tarum (indigofera) warna biru gelap. Dengan teknologi baru, kain pelangi ikat-celup ini boleh dihasilkan dengan menggunakan pewarna sintetik.
KAIN ini juga boleh menggunakan pewarna sintetik.


Di Palembang, Sumatera, masih juga terdapat pembuat kain pelangi dan dibuat secara komersial. Malangnya di Malaysia tiada lagi yang berminat untuk membuat kain tersebut. Mungkin hanya segelintir yang masih berminat membuatnya sebagai hobi, atau sekadar untuk projek seni di sekolah-sekolah atau sebagai salah satu daripada projek di institusi tinggi dalam senireka tekstil. Teknik ikat-celup di Malaysia dipercayai telah muncul sebelum kedatangan teknik membatik.
Pelajar-pelajar Jabatan Seni Reka Tekstil, Universiti Teknologi Mara (UiTM), telah banyak menghasilkan kajian mengenai kain pelangi atau kain ikat-celup sebagai salah satu teknik dalam pelajaran Resis Tekstil. Teknik ini dapat dihasilkan dengan beberapa cara. Ada yang buat secara kain dilipat dahulu sebelum ia diikat dan dicelup ke dalam pewarna. Daripada pelbagai ekperimentasi ikat-celup, pelajar-pelajar ini dapat menghasilkan pelbagai corak menarik yang boleh diterapkan pada kain pelangi sebagai kain selendang empat persegi mahupun selendang panjang. Kain selendang pelangi ini boleh diketengahkan dengan cara dipakai dengan baju tradisional seperti baju kurung dan kebaya atau baju berfesyen masa kini yang sesuai dengan warna dan coraknya.
Sekiranya teknik ikat-celup ini dapat dipelajari oleh kaum ibu dan penggiat kraftangan di kawasan perkampungan, ia boleh dijadikan sebagai salah satu aktiviti yang mendatangkan pendapatan yang lumayan. Kerja-kerja ini juga boleh dibuat sebagai kerja sampingan atau pun satu industri kecil-kecilan di kampung selain daripada membuat batik. Selain baju batik, kain pelangi boleh juga dijadikan baju kasual. Jika kena dengan warna dan corak yang bersesuaian, kain pelangi boleh setanding dengan kain batik di pasaran.


Sumber Artikel Dari: http://www.kosmo.com.my 
Hakcipta terpelihara 

Ahad, 19 Januari 2014

Koleksi tembaga kukuhkan hubungan

HASHIM Ismail bersama isterinya, Kalsoom Abu Bakar menunjukkan koleksi barangan tembaga di Kampung Pulau Rusa, Kuala Terengganu, baru-baru ini.

KUALA TERENGGANU 4 Nov. - Barangan tembaga yang mungkin masih kelihatan dalam sebilangan rumah kalangan pendudukan tempatan lazimnya peninggalan warisan dan tidak lagi menjadi bahan untuk pelbagai kegunaan harian.

Barangan ini tidak mudah untuk dijaga, lazimnya cepat pudar dan tidak banyak orang yang masih memberi nilaian berharga terhadap bahan logam itu sehinggakan ada yang menjual sebagai bahan lusuh atau memerapkan sahaja di dalam setor.

Arwah Puteh Mohammad yang meninggal dunia 10 tahun lalu turut mempunyai pelbagai barangan tembaga namun warisannya masih terjaga rapi dengan minat dan kecintaan menantunya Hashim Ismail, 69, terhadap barangan lama.

Isteri Hashim, Kalsoom Abu Bakar, 57, awalnya mahu terus membiarkan perkakas dapur tembaga seperti kuali besar, periuk, senduk dan sudip, dulang hantaran serta pelbagai perkakas membuat kuih milik ibunya terperuk dalam bilik simpanan.

Tambahan pula, katanya, barangan berkenaan sudah tidak digunakan lagi setelah kali terakhir menjadi kegunaan harian ibunya ketika dia masih kanak-kanak iaitu sekitar tahun 1950-an namun mengakui ia sebahagian daripada kenangan berharga dan sejarah kehidupan keluarga.

"Suami saya kata mahu jaga tinggalan arwah mak dan saya amat terharu dengan usahanya itu kerana perkakas ini banyak mengingatkan saya kepada masa lalu bersama arwah ibu," katanya ketika ditemui di kediaman mereka di Kampung Pulau Rusa, di sini baru-baru ini.

Bagi Kalsoom, alatan itu yang terjaga rapi dan menghiasi ruang tamu rumah di bahagian bawah dan tingkat atas rumah mereka menguatkan lagi cintanya pada lelaki yang berkongsi hidup dengannya sejak 1977 dan menjadi bapa kepada lapan anak mereka.

Bagi Hashim, koleksi tembaga berkenaan hanyalah sebahagian daripada kesinambungan minatnya kepada barangan lama sejak zaman bujangnya apabila turut turut mengumpul cawan dan gelas daripada pelbagai negara ketika melancong.

Set gelas kaca pertama dibeli oleh bekas kontraktor itu adalah dari Itali ketika berusia 28 tahun, dengan kebanyakan koleksi adalah dari negara-negara Eropah dan Asia Barat.

Turut dimiliki adalah pemegang lilin, tepak sirih, pinggan, set teh, ukiran cermin dan bekas abu rokok daripada tembaga, perak dan piuter, di samping tong air seramik Inggeris.

"Ini bukan tentang kos, tetapi nilai sentimental dan sejarah, apatah lagi jika berkait dengan warisan sendiri. Lagipun, bukan senang nak cari barangan macam ini sekarang," katanya.

Akuinya, selain berbeza kualiti dengan rekaan moden, barangan lama mempunyai ukiran yang indah dengan garapan kisah tersendiri seperti perjuangan rakyat atau peristiwa bersejarah lain.


Sumber Artikel Dari: http://www.utusan.com.my
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Syiling Yasin boleh tarik duit, jumpa bidadari



SYILING lama sering dikaitkan dengan nilai pasaran yang tinggi lebih-lebih lagi jika usia mata wang tersebut sudah mencecah ratusan tahun dan semakin sukar ditemui.
Begitupun, tidak semua syiling lama bernilai tinggi. Ada juga beberapa jenis syiling, biasanya yang tidak dapat dipastikan asal usul dan tahun pengeluaran, nilainya lebih rendah walaupun sesetengah pihak mendakwa ia sudah berusia ratusan tahun.
Antara syiling lama yang masih kabur nilainya ialah syiling Yasin. Jika ditanya kepada komuniti pengumpul syiling lama, kajian untuk mengesan kewujudan syiling jenis ini dari sudut numismatik masih tidak jelas.
Malah, ramai yang mengaitkan syiling ini lebih banyak digunakan dalam beberapa amalan mistik seperti dijadikan tangkal azimat dalam upacara 'menarik duit' selain dijadikan pendinding diri berbanding digunakan sebagai mata wang.
Menurut pengumpul barangan antik, Mohd. Sukor Abdul Rahman, 48, ada peminat syiling Yasin sanggup mengeluarkan belanja puluhan ribu ringgit untuk memiliki sekeping syiling Yasin bagi tujuan menarik duit.
"Segelintir pengumpul dan penjual syiling Yasin mendakwa mereka memperoleh syiling tersebut semasa bertapa, selepas berzikir mahupun melalui mimpi. Dek kerana unsur mistik itu, ada yang sanggup membelinya walaupun harga yang diletakkan kadang-kadang tidak masuk akal iaitu sehingga mencecah jutaan ringgit.

SYILING Empat Sahabat ini memiliki tema yang sama tetapi ukiran permukaannya berbeza antara satu sama lain.


Wali tujuh
"Berlainan pula jika syiling itu warisan turun-temurun yang bukan diperoleh dengan cara pertapaan dan pemujaan, harganya lebih murah," ujarnya yang mengumpul lebih 200 keping syiling Yasin sejak dua tahun lalu.
Jenis dan corak syiling Yasin juga berbagai-bagai. Ada gambar Kaabah, gambar orang tua mengandar buntil, gambar perahu dan juga gambar lelaki dipercayai para wali.
Selain itu, ada juga syiling yang mencatatkan ukiran kalimah suci seperti bismillah, kalimah syahadah, nama Allah dan Muhammad, kalimah Yasin, nama empat sahabat nabi dan bermacam lagi.
Jelas Mohd. Sukor, permintaan tinggi peminat syiling lama terhadap syiling Yasin jenis Wali Tujuh menyebabkan harga syiling tulen dari jenis tersebut mahal.
"Tidak dinafikan ada peminat syiling lama yang begitu takjub dengan cerita mistik yang mendakwa syiling yang jarang ditemui ini boleh menarik duit.
"Pernah juga saya menjualnya dengan harga RM1,000 kepada seorang pembeli.
"Pesan tok guru pembeli itu, syarat utama menarik duit ialah dengan menggunakan syiling Yasin Wali Tujuh yang dibeli dengan mahar sebanyak RM1,000.
"Bila ada orang hendak membeli dengan harga yang munasabah, saya tidak menolak untuk menjualnya. Saya hormati pendiriannya dan enggan mempersendakan tujuannya membeli syiling tersebut walaupun saya sendiri tidak percaya tentang kebolehan sekeping syiling menarik duit," ujar Mohd. Sukor.
Disimpan dalam bungkusan kain kuning, lelaki ini memberitahu, sudah menjadi rutin hariannya membelek setiap keping syiling Yasin miliknya.
Selain memiliki koleksi pelbagai jenis syiling Yasin, dia turut mengumpul syiling semah, iaitu syiling yang pernah dikeluarkan kerajaan Jawa kuno ratusan tahun dahulu.
"Pada pendapat saya, syiling-syiling ini bukan diperbuat di Malaysia kerana ratusan tahun dahulu, masyarakat di negara ini belum memiliki teknologi melebur tembaga.
"Ia juga dicetak tanpa menggunakan acuan besi sebaliknya dihasilkan daripada acuan tanah liat.
"Kepingan tembaga juga tidak ditempa seperti barangan logam lain. Kerana itu, biarpun ia memempunyai imej dan ukiran timbul di permukaan syiling, hasil buatannya cukup halus," kata Mohd. Sukor yang mempunyai syiling Yasin diperbuat daripada tembaga kuning, timah hitam dan nikel.
Corak berbeza
Jelasnya, kepingan syiling yang diperbuat daripada tembaga kuning dianggap lebih lama dan bernilai jika dibandingkan dengan syiling yang diperbuat daripada timah hitam ataupun nikel.

DUIT lama dari kerajaan Jawa kuno mudah dikenali kerana ia mempunyai lubang di tengahnya.


"Syiling Yasin yang diperbuat daripada nikel lebih baharu buatannya. Ia agak kasar dan hujungnya lebih tajam berbanding syiling tembaga," kata Mohd. Sukor.
Menarik tentang syiling ini, corak ukiran yang terdapat pada sejenis syiling tidak sama antara satu sama lain.
"Cuba lihat syiling Yasin Empat Sahabat ini. Walaupun saya memiliki hampir 10 keping, namun ia diperbuat daripada bahan berlainan dan coraknya berbeza antara satu sama lain.
"Begitu juga dengan syiling Yasin Rama-Rama. Terdapat perbezaan dalam setiap ukiran rama-rama ini," katanya.
Bagi pengamal perubatan tradisional, Yahya Abdul Manaf, 51, dia mengakui pernah melihat ritual menarik duit menggunakan duit syiling Yasin.
"Dalam upacara itu, pengamal akan duduk berzikir untuk satu tempoh yang telah ditetapkan. Malah, ada sanggup pergi bertapa di Pulau Besar, Melaka dan tempat-tempat terpencil untuk melakukan upacara tersebut.
"Apa yang saya tahu, wang yang berjaya 'ditarik' bukanlah jatuh dari langit atau keluar dari tanah, sebaliknya ada yang dijumpai di bawah alas duduk pengamal. Ada juga yang ditemui di dalam buntil berhampiran tempat pengamal berzikir.
"Ramai percaya upacara ini disertai oleh khadam, terdiri daripada jin yang bertindak sebagai pihak tengah dalam proses menarik duit.
"Duit yang diperoleh itu pula dikatakan diambil daripada bank dari dunia bunian, yang mana apa yang ada di alam nyata, turut ada di sana.
"Jika Bank Negara keluarkan not wang baharu, bank di alam ghaib juga akan mengeluarkan not wang baharu," ujarnya yang pernah melihat rakannya memegang beberapa keping not RM50 hasil upacara tersebut.
Yahya turut mengakui, kejayaan sesetengah pihak mendapat wang secara percuma ini secara tidak langsung telah menarik ramai peminat duit syiling lama yang taksub untuk menyertai ritual misteri tersebut.


Sumber Artikel Dari: http://www.kosmo.com.my
Hakcipta terpelihara 

Dari rimba ke peringkat global

Gazebo dengan ukiran menarik yang dihasilkan oleh Warisan Craft Wood.

KEASLIAN dan keunikan seni kraftangan kayu yang diwarisi sejak turun temurun adalah aset dalam memelihara identiti dan kreativiti negara untuk terus berada dalam wadah tersendiri.

Warisan seni ini sememangnya menjadi kebanggaan rakyat Malaysia, justeru keunikan seni budaya ini menjadi hiasan 'terindah' dalam dan luar kediaman masing-masing.

Tanpa artifak atau bahan-bahan ukiran sebegini, kediaman seakan kosong tiada penyeri yang boleh mendatangkan sumber inspirasi penghuninya.

Hasil rimba berasaskan kayu ini menghasilkan bahan berkualiti dan tahan lasak. Tidak dinafikan juga kreativiti pengukir menjadi faktor utama dalam menghasilkan ukiran kayu yang mantap.

Usahawan kraf
Warisan Craft Wood adalah bengkel usahawan kraf di bawah program Satu Daerah Satu Industri (SDSI) Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan Malaysia) Pahang.

Menerima sambutan yang menggalakkan, bengkel kraftangan ini terletak di Kampung Darat Sanggang, berhampiran plaza tol Temerloh dan menghasilkan pelbagai jenis ukiran yang eksklusif dan menarik.

Pemilik Warisan Craft Wood, Rohani Md Piah yang juga Penolong Pengurus bengkel berkenaan berjaya menjalankan perniagaan kraftangan berasaskan kayu rimba sejak 13 tahun yang lepas.

Bersama suaminya Mohamad Mat Nor, yang juga pengurus bengkel itu, mereka mengendalikan operasi harian bengkel berkenaan bersama-sama enam pekerja.

Pasangan ini dipilih oleh Kerajaan Negeri untuk mempromosikan hasil ukiran 'Congkak' sempena pameran kraftangan di Gedung Harrods, London pada tahun 2006.

Bukan mudah
Bukan mudah menceburi bidang ukiran ini, ia perlu minat dan semangat yang tinggi di samping kemahiran si pengukir, jelas Rohani yang amat menitik beratkan ketelitian dalam setiap rekaan mengikut gaya dan penataan.

Bagi Rohani, kerjaya dalam bidang pendidikan menjadi impiannya sejak di bangku sekolah.

Setelah mendapat tawaran untuk mengikuti kursus yang dianjurkan oleh Kraftangan Malaysia cawangan Pahang, di situlah minatnya timbul.

Di peringkat awal, Rohani mempergunakan kemahirannya dengan menerima tempahan membuat kerusi dan meja sekolah.

Berbekalkan semangat dan kesungguhan, beliau kemudian berjaya membuka bengkel sendiri pada tahun 2001 dengan modal sebanyak RM1,500 di samping bantuan mesin daripada Kraftangan Malaysia.

Kekayaan hutan rimba negeri Pahang, tidak menyukarkan Rohani mendapat bekalan kayu daripada pembekal di sekitar kawasan berhampiran.

Antara jenis kayu yang diperlukan untuk membuat ukiran di bengkelnya ialah cengal, balau, merbau, mempisang dan nyatoh.

Motif tradisional dan moden
Motif tradisional menjadi pilihan utama Rohani dalam mengekalkan ciri-ciri eksklusif dibengkelnya, yang antaranya motif bunga pekan, matahari, kenanga, ketam guri, ketumbit dan paku pakis.

Produk ukiran yang dihasilkan adalah hiasan seni bina rumah, hiasan taman, set kerusi kayu, panel, ukiran mimbar, gazebo, rostrum, pergola, pagar dan sebagainya berdasarkan permintaan pelanggan dan inisiatif sendiri.

Manakala motif kontemporari yang dihasilkan adalah bersesuaian dengan era moden seperti motif harlicornia, daun buluh dan tangkai padi.

Antara ukiran berasaskan motif moden ini ialah panel ukiran, set kerusi kayu, pemidang dan hiasan dinding mengikut tempahan yang diterima.

Pameran produk
Bagi mengelak pembaziran kayu lebihan, Rohani menggunakannya untuk menghasilkan kraftangan bersaiz kecil seperti rantai kunci, penanda buku, pelbagai cendera hati dan ukiran ayat-ayat bentuk kaligrafi.

Rohani turut menyertai pameran-pameran yang dianjurkan oleh agensi kerajaan seperti Kraftangan Malaysia, MARA dan Risda dalam memperkenalkan kraftangan berasaskan kayu hasil rimba dari bengkelnya sendiri.

Hasil ukiran beliau turut mendapat sambutan yang menggalakkan terutama penggemar kraftangan dari Singapura yang menggemari ukiran bekas telur untuk majlis perkahwinan, rehal Quran, dulang hantaran dan bakul hamper.

Sempena Hari Kraf Kebangsaan yang berlangsung mulai 27 Feb hingga 11 Mac ini telah memberi peluang kepada Rohani untuk mempamer dan menjual hasil kraf rimba kepada orang ramai.

Dalam usahanya memartabatkan warisan seni ukiran kayu hingga ke peringkat global, Rohani turut berkhidmat menjadi tenaga pengajar kraftangan di Kraftangan Malaysia cawangan Pahang, kerajaan negeri dan Lembaga Perkayuan Malaysia (MTIB), bagi melahirkan tenaga mahir generasi akan datang. — BERNAMA


Sumber Artikel Dari: http://www.utusan.com.my
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Bakar semangat pengukir muda

PEKERJA di bengkel Wan Mustafa Wan Su menyiapkan tempahan ukiran kayu di Balai Seni Wan Mustafa, Besut, Terengganu, baru-baru ini.


BESUT 10 Feb. - Seorang pengukir terkenal di Alor Lintang, Wan Mustafa Wan Su mengabadikan alam dalam karyanya menerusi hasil kerja yang halus dan berseni.

Beliau yang lebih dikenali dengan panggilan 'Wan Po' mewarisi bakat dan kemahiran bapanya di dalam bidang ukiran.

Slogan 'keunikan tersimpan dalam tatapan' menjadi prinsip Wan Po dalam berkarya. Beliau juga mengutamakan kesabaran dan ketelitian dalam menghasilkan karyanya.

Pertama kali menjejakkan kaki ke laman Balai Seni Wan Mustafa yang terletak di Kampung Alor Lintang di Besut, perhatian mula tertumpu kepada dekorasi pintu masuk premis menggunakan struktur kayu lama sebuah istana.

Berdiri di hadapan balai seni itu seolah-olah berada di hadapan sebuah istana lama yang masih mengekalkan ciri-ciri ukiran Melayu dengan daun pintu tinggi serta diindahkan dengan ukiran awan larat.

Melangkah masuk ke pekarangan balai seni itu pastinya berbeza daripada tempat mengukir lain apabila pemandangan ditenangkan lagi dengan pohon-pohon di sekelilingnya selain pelbagai paparan karya yang dihasilkan oleh beliau dan anak-anak didiknya.

Wan Po sangat menitikberatkan keselesaan dalam bengkel ukirannya yang kini turut dijadikan pusat latihan untuk lima pelatih daripada Yayasan Diraja Sultan Mizan (YDSM) apabila menyediakan ruang mengukir yang selesa dan sunyi daripada bunyi bising.

Jika kita ke tempat mengukir lain, pastinya sisa kayu atau habuk menyambut ketibaan. Namun, berada di sini seolah-olah mengembalikan waktu silam dengan hiasan ukiran-ukiran lama milik Wan Po dan bapanya seperti replika wau, buaian, kerusi serta beberapa ukiran unik lagi.

Pengukir berusia 72 tahun ini mahu meletakkan kerjayanya sebagai seorang pengukir di satu tahap yang lebih tinggi supaya kerjaya ini lebih menarik minat generasi muda pada masa kini.

Jelasnya, jika itu berlaku, generasi muda tidak lagi malu untuk menceburi bidang ini sebagai kerjaya utama mereka walaupun memiliki segulung ijazah.

"Kalau kita mengukir dalam keadaan tertutup dan penuh habuk ia akan membuatkan kita kurang selesa dan menghasilkan karya yang tidak menarik," katanya.

Wan Po memberikan kebebasan kepada pelatih-pelatih muda di bengkel latihannya untuk berkarya dan menginterpretasikan kreativiti mereka dalam ukiran yang dihasilkan.

Menurutnya, mereka perlu mengekalkan keaslian dalam karya seperti ukiran awan larat yang banyak menjadi elemen penting dalam sesebuah ukiran Melayu.

"Untuk mengukir kita perlu ada jiwa yang bersih agar ukiran yang dihasilkan dapat memukau sesiapa sahaja selain keindahan ukiran itu dapat bertahan lama," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di sini dalam lawatan anjuran Kraftangan Malaysia baru-baru ini.

Menurutnya, beliau sering membakar semangat pengukir-pengukir muda agar berusaha memberi imej lebih baik kepada kerjaya pengukir yang selama ini hanya dikenali sebagai kerjaya kotor, berhabuk serta sukar.

"Saya ingin meletakkan kerjaya seni ini setaraf dengan kerjaya-kerjaya lain seperti guru, doktor dan ahli perniagaan kerana bidang ini amat berkait rapat dengan kerjaya sukar seperti itu.

"Sebab itu saya galakkan mereka datang ke bengkel ini dengan pakaian yang kemas, cantik selain turut menyediakan apron agar mereka lebih bersemangat," katanya.

Bakat Wan Po diasah oleh bapanya, Wan Su, yang hasil ukirannya banyak digunakan sebagai hiasan di masjid, rumah-rumah pembesar, gedung ternama dan istana.

Antara hasil kerja Wan Su yang boleh dilihat ialah di mimbar Masjid Kampung Alur Lintang, pintu besar Istana Badariah, pentas panca persada Istana Maziah di Terengganu dan pentas santapan Istana Abu Bakar di Pahang.

Bapanya yang diiktiraf sebagai Adiguru Kraf oleh kerajaan, pernah menerima anugerah Tokoh Seni Negara dan tokoh Budaya Asean di samping bintang-bintang kebesaran.

Bakat mengukir bapanya diwarisi oleh Wan Po walaupun ketika kanak-kanak beliau dilarang untuk mendekati bangsal yang menjadi ruang bapanya berkarya.

Wan Po meminati ukiran kayu sejak kecil. Namun, beliau lebih gemar mengutip tunggul kayu dan mengukir di atas kayu tersebut secara sembunyi kerana bimbang diketahui bapanya.

Hasil ukirannya yang dianggap jauh lebih 'hidup' dan 'lembut' berbanding pengukir lain termasuk bapanya menyebabkan nama beliau semakin dikenali. Wan Po kemudian ditawarkan mengikuti kursus Daya Usaha Tangan (Duta) anjuran Majlis Amanah Rakyat (Mara).

Beliau yang sebelum ini pernah bekerja sebagai guru, pemain muzik dan penjual kuih meneruskan usahanya dalam bidang ukiran dengan mengukir di rumah-rumah orang kenamaan sehingga semakin dikenali selain turut mendapat permintaan daripada masyarakat di Jepun, China, Kanada dan Denmark.

Menurut Wan Po, untuk merasai sebenar cabaran dalam seni ukiran kayu, pengukir perlu mencuba mengukir ukiran berbentuk patung.

Ujarnya, cabaran terhebat dalam seni ukiran dapat diatasi sekiranya mampu mengukir sesebuah patung dengan baik.

"Nak ukir patung ini perlu ketelitian dan ukiran itu perlu nampak hidup. Jika tidak kita bukan seorang pengukir yang bagus.

"Sebab itu saya menerapkan latihan mengukir dari jiwa dan bukan sekadar ingin membuat duit sahaja," jelasnya.

Wan Po kini mempunyai 30 orang pekerja di bengkelnya dan turut dilantik menjadi Adiguru Kraf Ukiran Kayu Tradisonal oleh Kraftangan Malaysia.


Sumber Artikel Dari: http://www.utusan.com.my
© Utusan Melayu (M) Bhd 

Kraf tangan kayu dari Temerloh

TERDAPAT pelbagai jenis motif ukiran moden dihasilkan antaranya bunga pekan, paku pakis dan ketumbit.

KEASLIAN serta keunikan seni kraf tangan kayu yang diwarisi sejak turun-temurun adalah aset negara yang tidak ternilai harganya. Warisan seni itu mencabar kreativiti pembuatnya daripada pemilihan kayu, memotong dan mengukir sehingga menjadi kraf seni yang serba indah.

Hasil rimba berasaskan kayu tersebut mempunyai pelbagai kegunaan daripada perabot, produk hiasan sehinggalah hadiah cenderamata.
Usahawan kraf
Warisan Craft Wood merupakan salah sebuah bengkel usahawan kraf di bawah program Satu Daerah Satu Industri (SDSI) Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan Malaysia) Pahang.
Menerima sambutan yang menggalakkan, bengkel kraf tangan terletak di Kampung Darat Sanggang, Temerloh itu menghasilkan pelbagai jenis ukiran yang eksklusif dan menarik.
Pemilik Warisan Craft Wood, Rohani Md. Piah yang juga penolong pengurus bengkel berkenaan berjaya menjalankan perniagaan kraf tangan berasaskan kayu rimba itu sejak 13 tahun lalu.
Bersama suaminya Mohamad Mat Nor, yang juga pengurus bengkel itu, mereka mengendalikan operasi harian bengkel berkenaan bersama-sama enam pekerja.
Malah, menariknya pasangan itu dipilih oleh kerajaan negeri untuk mempromosikan hasil ukiran congkak sempena pameran kraf tangan di Gedung Harrods, London, United Kingdom pada tahun 2006.
Bukan mudah menceburi bidang ukiran itu kerana ia memerlukan minat dan semangat yang tinggi di samping kemahiran si pengukir, jelas Rohani yang amat menitikberat ketelitian dalam setiap rekaan mengikut gaya dan penataan.
Bagi Rohani, kerjaya dalam bidang pendidikan menjadi impiannya sejak di bangku sekolah. Setelah mendapat tawaran untuk mengikuti kursus yang dianjurkan oleh Kraftangan Malaysia cawangan Pahang, sejak itulah minatnya dalam bidang kraf kayu mula bercambah.
Pada peringkat awal, Rohani menggunakan kemahirannya dengan menerima tempahan membuat kerusi dan meja sekolah.
Berbekalkan semangat dan kesungguhan, beliau kemudian berjaya membuka bengkel sendiri pada tahun 2001 dengan modal sebanyak RM1,500 di samping bantuan mesin dari Kraftangan Malaysia.
Kekayaan hutan rimba negeri Pahang, tidak menyukarkan Rohani mendapat bekalan kayu daripada pembekal di sekitar kawasan berhampiran.
Antara jenis kayu yang diperlukan untuk membuat ukiran di bengkelnya ialah cengal, balau, merbau, mempisang dan nyatoh.

ROHANI memulakan perniagaan bengkelnya dari bawah dan kini mendapat tempahan dari seluruh negara.


Motif tradisional dan moden
Motif tradisional menjadi pilihan utama Rohani dalam mengekalkan ciri-ciri eksklusif di bengkel antaranya motif bunga pekan, matahari, kenanga, ketam guri, ketumbit dan paku pakis.
Produk ukiran yang dihasilkan adalah hiasan seni bina rumah, hiasan taman, set kerusi kayu, panel, ukiran mimbar, gazebo, rostrum, pergola, pagar dan sebagainya berdasarkan permintaan pelanggan serta inisiatif sendiri.
Sementara itu motif kontemporari yang dihasilkan adalah bersesuaian dengan era moden seperti motif harlicornia, daun buluh dan tangkai padi.
Ukiran berasaskan motif moden itu sering dibuat pada panel ukiran, set kerusi kayu, pemidang dan hiasan dinding mengikut tempahan yang diterima.
Pameran produk
Bagi mengelak pembaziran kayu lebihan, Rohani menggunakannya untuk menghasilkan kraf tangan bersaiz kecil seperti rantai kunci, penanda buku, pelbagai cenderamata dan ukiran ayat-ayat bentuk kaligrafi.
Rohani turut menyertai pameran yang dianjurkan oleh agensi kerajaan seperti Kraftangan Malaysia, Majlis Amanah Rakyat (Mara) dan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda) dalam memperkenalkan kraf tangan berasaskan kayu dari bengkelnya.
Hasil ukiran beliau turut mendapat sambutan yang menggalakkan terutama dalam kalangan penggemar kraf tangan dari Singapura yang menggemari ukiran bekas telur untuk majlis perkahwinan, rehal al-Quran, dulang hantaran dan bakul hamper.
Hari Kraf Kebangsaan yang berlangsung mulai 27 Februari hingga 11 Mac lalu juga memberi peluang kepada Rohani untuk mempamer dan menjual hasil krafnya kepada orang ramai.
Dalam usahanya memartabatkan warisan seni ukiran kayu hingga ke peringkat global, Rohani turut menjadi tenaga pengajar kraf tangan di Kraftangan Malaysia cawangan Pahang dan Lembaga Perkayuan Malaysia (MTIB) bagi melahirkan tenaga mahir generasi akan datang. –Bernama

Sumber Artikel Dari: http://www.kosmo.com.my

Hakcipta terpelihara 

Garapan seni jadi perniagaan

Oleh : Oleh Hartini Mohd Nawi
Kaya de­ngan nilai estetika membuatkan ukiran kayu dilihat begitu dekat dengan gaya hidup masyarakat Melayu.
Dari motif ukiran hingga tekstur kayu itu, segalanya membabitkan perincian seni yang tinggi.
Seni ukir memperkenalkan teknik dan motif bu­nga ukir yang menjadi identiti ukiran Melayu tradisi.

Sejarah seni ukir di negara ini (Tanah Melayu) ba­nyak terdapat dalam catatan sejarah iaitu Sejarah Melayu dikatakan bermula lebih 500 tahun dulu kian popular sebagai pe­ngukir kayu yang mempu­nyai identiti luar biasa, Zolkipli Abas, 55, begitu teruja apabila memperkatakan berkenaan keunikan dunia ukiran kayu.
Foto
ANTARA kreativiti Zolkipli yang menghiasi ruang bengkelnya.
Foto
ZOLKIPLI begitu peka dengan hasil seninya.
Foto
ANTARA peralatan mengukir.
Foto
MOTIF dan peralatan mengukir saling berkaitan.

“Bagi saya setiap seni yang dihasilkan menerusi ukiran membawa perlambangan menarik dengan seribu satu nilai estetika.

“Keindahan itulah yang meletakkan ia antara produk kraf terunggul,” katanya.

Tiada yang paling penting ingin dikongsikan de­ngan masyarakat melainkan kecenderungan dan minat mendalam mengenai ukiran kayu berbeza.

Berdasarkan pengalamannya yang menggabung­kan minat dan kepakaran, anak kelahiran Umbai, Melaka ini akhirnya berbangga apabila kini bergelar usahawan kraf dengan menubuh­kan Zol Kraf Enterprise.

Sentuhan seni pada ukiran kayu juga memberi gambaran berbeza kerana ditampilkan dengan karakter tersendiri tanpa perlu menceduk idea orang lain.

“Dalam mempertahankan keindahan seni ukiran kayu, kita perlu mencipta identiti sendiri dan berani menzahirkan kelainan.

“Ukiran kayu yang menjadi tarikan dan menyimpan khazanah paling bernilai terletak pada ketulenan serta kehalusan seninya,” katanya.

Dari kelainan itu, perincian kerja tangan Zolkipli jelas kelihatan menerusi pelbagai motif pilihan yang dihasilkan mengikut permintaan pelanggan.

Di atas kayu berkualiti terutama cengal, nyatoh dan jelutong, garapan seni ukiran kayu ditonjolkan menerusi motif alam khususnya bunga ketumbit dan bunga raya.

Berlatarkan pilihan itulah Zolkipli cuba mengukir seindah mungkin tanpa menggabungkannya dengan motif lain dalam setiap panel atau hiasan dinding.

“Bagi motif bunga raya umpamanya, seni ukiran dapat diserlahkan sepenuhnya apabila tidak membabitkan tambahan bunga lain.

“Suasana ‘kehidupan’ bunga raya itu dapat diukir dengan sempurna tanpa diganggu motif lain yang dikhuatiri menghilangkan kelainan.

“Pendekatan ini juga membuatkan saya lebih bebas dan tidak terikut-ikut dengan gaya ukiran orang lain,” katanya ketika ditemui sempena program Media Turun Padang Ke Negeri Sembilan dan Melaka anjuran Kraftangan Malaysia baru-baru ini.

Lantas Zolkipli kini ba­nyak menghabiskan masa­nya di Bengkel Teknologi Desa untuk memenuhi pelbagai permintaan pelanggan.

Ukiran yang sudah siap kelihatan menghiasi segenap penjuru bengkel berkenaan sebagai pembakar semangat dan percambahan idea.

Bagaimanapun, usahawan yang tidak pernah mengenal erti putus asa ini mula melalui beberapa proses mengukir apabila idea timbul.

“Idea tidak tentu masa. Apabila mendapat idea saya terus lakar supaya tidak mudah lupa dan hilang begitu saja.

“Berbekalkan kira-kira 15 bilah pahat, ukiran dihasil­kan penuh teliti supaya hasilnya mampu memberikan nilai seni luar biasa” katanya yang selesa dengan ukiran rata dan tebuk tembus.

Penghasilan ukiran pada kayu cengal umpamanya diketam terlebih dulu me­ngikut ukuran saiz. Kerja melakar motif pilihan dilakukan mengikut permintaan.

Hasil pertama ditunjukkan kepada pelanggan terlebih dulu dan apabila menepati cita rasa, proses me­ngukir diteruskan.

Menyingkap pembabitan awal dalam dunia ukiran kayu sejak 1983, pelbagai usaha dilakukan termasuk menyertai kursus anjuran Kraftangan Malaysia.

Berminat sila kunjungi Zol Kraf Enterprise yang terletak di Batu 27, Bengkel Teknologi Desa, Kampung Sungai Buluh, Alor Gajah, Melaka.

Sumber Artikel Dari: http://www.hmetro.com.my